بكره أحلى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بكره أحلى

إلى العلم والأخلاق نسعى .......... يلا نخلي بكره أحلى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

من هو الرجل؟

Snow_white
زمردة
6 مشترك

هل على أستعداد لمعاملة رجل على أنه سى السيد؟
1-نعم اذا كان يستحق.
من هو الرجل؟ I_vote_rcap75%من هو الرجل؟ I_vote_lcap
 75% [ 3 ]
2-نعم حتى لو لم يستحق.
من هو الرجل؟ I_vote_rcap0%من هو الرجل؟ I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
3-لا ولو كان ملائكى الخلق.
من هو الرجل؟ I_vote_rcap25%من هو الرجل؟ I_vote_lcap
 25% [ 1 ]
4-لا أدرى.
من هو الرجل؟ I_vote_rcap0%من هو الرجل؟ I_vote_lcap
 0% [ 0 ]
مجموع عدد الأصوات : 4

التصويت مغلق

كاتب الموضوعرسالة
زمردة
عضو ممتاز
عضو ممتاز
زمردة

المساهمات : 110

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالأحد سبتمبر 07, 2008 6:15 am

سؤالا دار فى فكرى أريد أستطلاع رأيكم فيه من هو الرجل الذى يستحق أن يعامل مثل سى السيد؟ farao

يمكن ناس تقول مافيش راجل يستحق المعاملة الملكية دى لكن من وجهة نظرى لأ فى رجاله يستحقوا هذة المعاملة وأول من أستبعده هو "سى السيد" شخصيا لأنه لا يستحق كل هذا العطاء من أمينة تلك المرأة الحنون. I love you

أنا مش هتكلم عن مواصفات أو مبادئ هذا الرجل حتى أسمع ارائكم فيه. Like a Star @ heaven
Snow_white
Admin
Snow_white

المساهمات : 764

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 08, 2008 7:48 pm

Idea هو أنا الصراحة مش عارفة أنت قصدك إيه بسي السيد confused
بس لو كان قصدك انه رجل يفضل يشخط ويزعء Mad ويرفض الحوار وكل طلباته أوامر
ويعامل مرآتة على إنها الخدامة اللي جابوهاله...............فطبعا ما فيش حد يستحق ذلك
ودي حاجه ماترضيش ربنا

لكن لو معنى معاملة سي السيد :الطاعة وتوفير الراحة والسكينه بدون إهانة منه ..هذا لامانع فيه بل واجب
...... بشرط ألا يكون ديكتاتور و يشركنها معه في الرأي ويبادلها المودة والرحمة ومش أناني حتى
تستطيع المرأة الاستمرار في العطاء.... sunny
وعلى هذا اخترت الاختيار الأول

عدل سابقا من قبل Snow_white في الإثنين سبتمبر 15, 2008 4:07 am عدل 1 مرات
https://bokra-ahla.ahlamontada.net
heba107
عضو
عضو

المساهمات : 1

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 09, 2008 6:35 am

موضوع جميل يازمرده............................... انا من رايى ان لسه فى الرجل اللى يستحق معامله سى السيد (اقصد معاملتى انا له كسى السيدوليس معامله سى السيد لى كما جاء بالسينما ) لان معامله سى السيد للمراه فى الصوره التى جسدها لنا التليفزيون لا تمت للرجوله بشىء ......................................وصفات هذا الرجل هى 1-ان يكون حنون القلب 2-ان يكون طيب القلب 3 -ان يعاملنى ككونى انسانه وليسه اله او اداه لتنفيذ اوامره 4-ان يكونرجلا بمعنى ومضمون الكلمه 5-ان يخاف على اكثر من خوفى على نفسى 6-وقبل كل هذا ان يتقى الله فى اعتقد ان رجلا بهذه المواصفات قليلا جدا عليه ان يتعامل معامله سى السيد ولا ايه يازمرده!!!!!!
fatota
Admin
fatota

المساهمات : 481

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالثلاثاء سبتمبر 09, 2008 7:27 am

ايه الكلام الجميل ده يا ست هبة .................. رغم ان الانسان اللى فيه كل المواصفات دى يستحق ان

تخدميه بعنيك الا انى برده مش قادرة اتخيل نفسى امينة بكل ما كانت فيه

ولكن ما اضمنه انى لو وجدت رجل بمواصفاتك فساعامله معاملة ممتازة بس مش لدرجة سى السيد

يعنى .......لأنه لو راجل بجد لن يتعامل بالطريقة دى اصلا ولكنه سيحتوينى وتكون المعاملة قائمة على

الحب والحترام فانا لست مع انه( لايوجد كرامة بين المحبين ) لأن النسان المحترم اصلا محترم مع كل الناس

سواء فى حب او لأ ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
I love you وبعدين يا زمردة هانم فين ردك ولا انت بتدبسينا وتخلعى flower
زمردة
عضو ممتاز
عضو ممتاز
زمردة

المساهمات : 110

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالأربعاء سبتمبر 10, 2008 3:35 am

أولا يا snow أنا كنت أقصد بمعاملة سى السيد هو كم العطاء المهول الذى كان يحصل عليه من أمينة وليس أخلاق هذا الرجل لأنه من وجهة نظرى غريب الأطوار فكيف فى بيته راجل رخم وحمش ومش متعاون وبره البيت راجل مسخرة تحت كعب الست زبيدة وغيرها. Laughing

أما بالنسبة لى فمن رأى أن نعامل الرجل مثل سى السيد مع بعض التحفظات وهى الآتى:
1-لازم ياخذ رأينا ونأخذ رأيه لأن ده هيزود من حبه فى قلوبنا.
2-يتعاون معانا فى كل شئ يعنى مافيش حاجة اسمها الست أتخلقت للمطبخ والراجل للشغل وده مش معناه أننا منعملش حاجة ونصرف نحن على البيت لأ بس معناه أننا نحط أدينا فى أيد بعض يعنى نبقى كيان و روح واحدة يعنى نشارك بعض فى كل حاجة.
3-لو الشخت affraid والنتر ده عمال على بطال يبقى لا وألف لا؛ أما اذا كان بسبب خنقة أو حاجة جامدة مزعلاه يبقى نستحمله لأن أكيد ممكن نمر بنفس اللحظات من الضيق.

مواصفات الرجل هو أنه farao :1-متدين بس باعتدال.(ان حبها صانها وان كرها ما يهنها)
2-حنين ويتعامل كويس من غير اهانة.
3-بيعرف يعبر عن مشاعره بالقول أو بالفعل ويستحسن بالأثنين.
4-بيقدر رأيها ويحترمه مهما كان.

أعتقد أن راجل بالمواصفات دى وزيادة عليهم بيحبها هيستحق أن المرأة تحبه وتصونه وتخدمه برموش عنيها. queen

وعلى كل اللى محفزنى ناحية طاعة الزوج أو حسن معاملته هو حديث للنبى (صلى الله عليه وسلم) ما معناه أن المرأة اذا صلت فرضها وصامت شهرها وحفظت فرجه كان لها أن تختار من أى باب من أبواب الجنة تريد الدخول.
ophelia
عضو جيد جدا
عضو جيد جدا
ophelia

المساهمات : 89

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالخميس سبتمبر 11, 2008 4:04 am

أنا بصراحه كلمة سى السيد دى بتعصبنى شويه Evil or Very Mad

لأن ده نموذج خاطىء رسمته السينما المصريه لواقع كان موجود لفتره من الزمن .

أنا مثلا مش متخيله نفسى مع رجل زى سى السيد بتاع امينه

بصراحه من تانى يوم ممكن أخنقه tongue

لكن لو رجل يستحق فطبعا لو ربنا قدرنى على العطاء الغير محدود بتاع أمينه ده ، هعمله بإذن الله .

لأنه رجل وغالبا اليومين دول الرجال نادرون !

شكرا يا عم على الموضوع عاوزين نشوف حاجات كده تانى بقى lol!
firing_dragon
عضو ممتاز
عضو ممتاز
firing_dragon

المساهمات : 661

من هو الرجل؟ Empty
مُساهمةموضوع: رد: من هو الرجل؟   من هو الرجل؟ Icon_minitimeالأحد مارس 08, 2009 5:47 am

جميلة واي ردودكم
كلها طبعا من حزب نسائي تام

علي العموم لو حابن تسمعوا راي ولد اتفضلوا ده رايي :

اولا لازم نفرق بين سي السيد ( الصح ) وسي السيد ( الغلط)
يعني انا ما ينفعش ابقي راجل في بيتي ومع اهلي وانا في الاصل قطة مع الناس او مع حد تاني
لان القوامة او الرجولة ليست بالقوة او القدرة او الشخط والزعيق ولكن بالحكمة والقدرة الفذة في التعامل مع المواقف والسيطرة للاخرين تحت رغباتهم وبطلبهم هم شخصيا

وبالتالي كلمة سي السيد اللي ممكن الجميع يوافق عليها لها بالطبع شروط ( تقريبا انتم قلتوا كل حاجة)
ولكن اين ايضا دور المراة اللي بتحث الرجل علي هذا العطاء وطبعا في شروط في المراة ممكن تخلي الراجل نفسه هو اللي يقولها يا ست امينة هانم

ولا اييييييييييييييه؟

من هو الرجل؟
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-