بكره أحلى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بكره أحلى

إلى العلم والأخلاق نسعى .......... يلا نخلي بكره أحلى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

عودة المشاغب ترو

5 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

المساهمات : 316

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 1:39 am

سلامو عليكو
ترو المشاغب عاد من جديد المرة دى مش عاوز احط قصايد كفايه فضايح
انا عاوز اسأل سؤال لكل الشعراء اللى فى المنتدى
ليه حضرتك بتكتب او تكتبى شعر؟
وليه بردو بتنشره او تنشريه فى المنتدى
يا ريت اى حد من اهل الكهف يصحى يرد وينام تانى
زمردة
عضو ممتاز
عضو ممتاز
زمردة

المساهمات : 110

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 6:03 am

أحم أحم ... وعليكم السلام
Smile Smile صباح الخير ... بعد نوم و غياب طويييييييييييييييل جيت تانى اهوه
طيب يا ترو هو سؤال مهم وهعتبر نفسى واحدة من الناس اللى موجه ليهم السؤال وده بعد أذنك طبعا
hello >>> ليه بكتب شعر >> عشان ببقى زعلانة عادتا والمشاعر الحزينة اللى جوايا ببقى عايزة افرغها فعادتا بتطلع فى قصة قلب مجروح ساعات يكون قلبى وساعات لا أو فى وصف محاولات للنجاح بس طبعا بتبوء بالفشل أو فى مناجاة لله -عز و جل -.... ومش بس الحزن ممكن الفرح كمان بس صراحتا الدافع الأقوى هو الحزن ....... Sad Sad

>>>ليه بنشره على المنتدى >> يمكن ما عندناش أحبال >>> لا بجد السؤال ده عايزة اعرف مغزاه Question Exclamation Question >> بس عن نفسى أنا ببقى عايزة اشارك معاكو فى المنتدى و بصراحة ولا بلاش عشان ماحدش يزعل ... المهم أن هدفى المشاركة ولما شوفت تعليقاتكم حسيت انى بتعلم وبستفيد .. بس كده
Smile Embarassed Smile
asd alaqsa
عضو ممتاز
عضو ممتاز

المساهمات : 314

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 6:19 am

اقتباس :
سلامو عليكو

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
اقتباس :
ترو المشاغب عاد من جديد

ياراجل وحشتنا بجد كثيرا

اقتباس :
انا عاوز اسأل سؤال لكل الشعراء اللى فى المنتدى

لا اكتب شعرا ومحاولتى الوحيدة كانت فى اولى اعدادى ولم انشرها لان الاستاذ خده ومارجعهوش طبعا مش عشان حلاوته

عدل سابقا من قبل asd alaqsa في الجمعة أبريل 24, 2009 4:23 pm عدل 1 مرات
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 9:28 am

اولا بجد الف شكر لزمردة ولاسد الاقصى على الاستقبال الحلو ده
ناقص يجيبولى مزيكة حسب الله
وطبعا زمرده من الشعراء اللى اقصدهم وكمان اسد انا كنت حاسس انه بيكتب شعر ومخبى ولو مش مصدق بص على القصيدة بتاع اعضاء المنتدى هتلاقينى حطك مع الشعراء
انا شكلى كده مكشوف عنى الحجاب
وبعدين انتو الاتنين هربتو من الرد
انا طبعا ليا هدف هتعرفوه لما تجاوبو ولازم الصراحة يا ست زمردة ومحدش هيزعل وحلوة حكايه الاحبال دى
زمردة
عضو ممتاز
عضو ممتاز
زمردة

المساهمات : 110

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 6:03 pm

سلامة نظرك يا ترو ....... scratch Exclamation scratch
أنا رديت خلاص ولا الإجابة مش عجباك ..................... غضب
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 7:33 pm

انا نظرى 6\6 طبعا بالنظارة
انا كنت اقصد انكهربتى من الرد على السؤال التانى المهم
مطلوب اجابات واضحة وصريحة من غير لف ولا دوران واكيد مفيش حد هيزعل المهم انك تكتبى الحقيقة
ويا ريت تصحى معاكى اى حد تانى من اهل الكهف عشان خلاص ال300 سنة فاتت
firing_dragon
عضو ممتاز
عضو ممتاز
firing_dragon

المساهمات : 661

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 7:49 pm

حمدلله علي السلامة يا واد ياعفريت يا ترومان ياباشا............
انا طبعا قلت انك مش هتقدر تغيب اكثر من كده اصل انت واد لذيذ والمنتدي عايزك.........
وطبعا كالعادة....مشاغب بس المرة دي مشاغبة حلوة.....من غير غلاسة يعني.......بس بجد انا كنت مفتقدك هنا اوي......

اما بالنسبة للرد علي اسئلتك.......،انا برضه عندي سؤال بس خليه للاخر عشان ماتقلش عليا لمض......
بص ياسيدي.......
اولا انا ليه بكتب شعر.......؟؟؟
ج/ لان الشعر زي ما ننقول موهبة وطبعا زي اي موهبة بتبقي معبرة تعبير صريح عن الاحاسيس والمشاعر زي الرسم او التصميمات وكمان برضه بيعبر عن الفكر.......وطبعا ده بيبقي خارج عن الارادة يعني سعادتك انا مش بفكر انا هاكتب ايه او ايه اللي انا المفروض اكتبه دلوقت لكن....انا بكتب لما بحس ان الكلام كتر في دماغي ولازم يخرج حالا....وبالتالي ده خارج عن الارادة........ودي اجابة مختلفة تماما عن السؤال التاني......،
ثانيا: ليه بنشره.؟؟؟؟؟
ج/ انا مش بنشر كل حاجة طبعا انا بس بنشر الموضوعات اللي انا بحب انشرها بس.....يعني مش في كل المجالات ومش اي القصائد برضه........
اما عن كوني بنشر اللي بنشره ده لاني احب اثبت لنفسي اولا من خلال راي الناس في شعري ان انا والحمدلله بقدر اوصل للي انا عايزه في كلامي او اني بقدر اوصل افكاري ومشاعري........
وطبعا في جنب تاني الا وهو ان النقد بيعطي دفعة الي التقدم لمعرفة الاخطاء...
وجانب ثالث الا وهو ان الانسان بطبيعته بيحب يزهو بالشئ اللي بيعمله وتعب فيه...وانا افتخر بهذا حتي وان تعددت اخطائي........

اظن ان انا كده جاوبتلك كل الاسئلة بوضوح تام........
سؤال ليك انت بقي ياباشا؟؟؟؟؟؟ انت ليه يا دوك بتكتب اسئلة ولما حد بيسالك نفس السؤال مش بتجاوب علي طول.....؟؟
وعلي العموم انا احب اعرف منك ايه سبب ابتعادك؟ وايه سبب فكرة عدم نشر قصائدك؟وايه السبب اللي رجعك؟
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة أبريل 24, 2009 8:33 pm

بص انا هاقول كل حاجة فى الاخر
لما ارد انا ع الاسئلة دى بس عموما كان فيه كام حاجة مزعلانى ورجعت لما نفسيتى اتحسنت وجالى خبر حلو عن واحد صاحبى
اكيد طبعا انت لسه مفهمتش حاجة وهو المطلوب
انا كده رديت
سلاااااااااااام
Snow_white
Admin
Snow_white

المساهمات : 764

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالسبت أبريل 25, 2009 10:06 pm

حمد لله على عودتك د.ترو
ترحيب
أنا لسه خارجه من الكهف دلوقتي
خرجت منه على هنا على طول

أما عن الأسئلة :
انا بكتب شعر لأني بجد فيه متعة كبيرة جدا ....ان الواحد يخرج المشاعر اللي جواه أو الأفكار في صورة كلام مكتوب
بحس اني فرحانة أوي لما ربنا بيقدرني واعمل كده
اوقات الامتحانات بيكتر الموضوع ده أوي....ممكن نقول اني ببقى مشحونة أوي فبخرج الشحنة في الكتابة
بس بكتب من غير سابق معاد ...يعني زي ما قال د.فيرنج....
وعادة اسم الموضوع سواء كان شعر أو قصة قصيرة..بيجي في دماغي وبعدين المضمون....زي ابحث عن شئ لا اعرفه كده
وساعات العكس

أما ليه بنشرة عالمنتدى

علشان اسمع رأي الناس فيه...واستفيد منه
وساعات كتير ببقى عايزة أوصل احساسي وافكاري للناس اللي بتقرا...وببقى سعيده جدا لو وصل
ولما نشرت لاقيت التعليقات مفيده ومشجعة جدا مما خلاني انشر تاني وتالت
ترحيب
https://bokra-ahla.ahlamontada.net
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالأحد أبريل 26, 2009 4:23 am

انا قولت انا لازم ارد عشان محدش يقول انى دبستكو وخلعت ورغم ان الست زمردة كتبت اجابة دبلوماسية وتقريبا ما قالتش حاجة انما هاعديها وبيتهيألى كده فاضل نو بس ومش متوقع انه يرد قبل نهاية السنة لانه خلاص دخل المعتكف ربنا يعينه واحنا فى انتظاره
اجاوب بقى
انا باكتب شعر عشان اخرج مشاعرى واحساسى يعنى بانفس عن نفسى ممكن اكون زعلان من حد اكتب قصيدة وبعد ما اهدى اروح مقطعها يمكن موقف يستفزنى اروح كاتب يمكن اهنى حد بحاجة فرح مثلا عقبالكو جميعا يمكن حد يعمل حاجة ويعجبنى تصرفه فاشكره بالشعر لانى باتلبخ لما اتكلم عادى
اما بانشره ليه
لصراحة انا فى الحقيقة لا انشر الشعر وانكر انى شاعر اصلا لكن قبل ما اشترك فى المنتدى بكام يوم لقيت واحد صاحبى بيقولى انا عاوز اعترف لك بحاجة انا كنت بانقل الشعر بتاعك وانت مش واحد بالك وكنت باحطه على مداد ومش عاوزك تزعل بصراحة الموقف اثر فيا وقلت لازم اتغير وبدأت احط قصايد ع المنتدى باسم ترو وده كان حل حلو لانى مش معروف وبالتالى الخوف من ان حد يفهم قصدى ايه من كل قصيده ويقدر يتسلل الى عقلى مش موجود يعنى كل قصيده رمز لحاجة تانية خالص غير اللى مكتوب
انا شكلى كده طولت عليكو ولخبطتكو
انا اسف بس الجدع يقرى اى قصيدة تانى ويقولى انا قصدى ايه نخليها مثلا فلسطين اصمدى
سامعك يا اللى بتقول عليا اهبل ربنا يسامحك
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالخميس أبريل 30, 2009 8:08 am

اتيت الى هنا فى هذا الليل البهيم لاسجل اعترافى وكلى ثقة بانى لن افضح لان كلامى لن يقرأه احد ولا حتى انا
لماذا تكتب الشعر؟
الجواب لا ادرى اشعر بتلك الدفقات تستحثنى لاطلق سراحها فافعل علها تتركنى وتمضى فى سلام لكن للاسف تلك الطماعة تساومنى على راحتى مرة اخرى وتقول الكاذبة اطلق اخواتى ولن نزعجك بعد اليوم وهكذا تمضى العجلة ويتكرر الموقف ودوما انا الاحمق الذى يستجيب لتلك الرغبات ولا يتعلم رغم تكرار الحادة على مر السنين
انا اكتب لاتأكد اننى لا زلت على قيد الحياة اشعارى هى انفاسى اخشى ان اتوقف عن كتابة الشعر -او ما اسميه كذبا شعرا-فتتوقف انفاسى
وربما اكتب لشىء اخر لا اعلمه لست ادرى المهم انى اكتب
السؤال الاصعب لماذا تنشره ما دمت تعتقده عورة وترى نفسك متشاعر ولست شاعرا؟
لا ادرى تحديدا ربما لانتزع الاعجاب لشخصى ..لا لا اظن لانىى كنت حرصى ان اخفى جيدا اسمى ورسمى وامحو اثرى لئلا اعرف..قد انشره لانتزع له الاعجاب لبظل شعرى فى كبريائه ويساومنى دوما على الخروج ولا يقنع يوما بالسجن داخل صدرى او بين وريقاتى الضائعة
احيانا انشر شعرى لاعاقب نفسى اذا كانت بيننا فجوة فابحث عن اشعارى لاعير نفسى بها وافضح نفسى لتعود الى خاسئة حسرى
اه يا نفسى حديثك لا يفهم لكن لم انشر اه تذكرت قد انشر شعرى لاحفظه من الضياع وكم تكون سعادتى عندما يبدى احدهم اعجابه بابياتى دون ان يدرى انى كاتبها حينها ارفرف بغير جناح

قبل ان امضى هناك سر اهمس به الى الا احد الذى لايسمعنى كل كتاباتى اعتبرها مسوده احتفظ بها الى ان اتعلم كيف يقال الشعر فاقوم اليها اصلح فاسدها واتعاهدها حتى تعلو واعلو معها لدنيا الاحلام وافاق المشاعر وموعدى مع نفسى بعد عشرين عاما فاما ان اكون شاعرا حقا وطبيبا بارعا واما ان اترك ما لا اجيده سواء اكان الشعر ام الطب ام كليهما
اترككم الان ايها الا احد واحاول مرةاخرى ان انام
ملحوظة اخيرة قولوها قولوا انى مجنون فهذا يسعدنى لان الابداع لحظة جنون فى تفكير العاقل
Snow_white
Admin
Snow_white

المساهمات : 764

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالخميس أبريل 30, 2009 4:48 pm

scratch scratch scratch

خير اللهم اجعله خير

هو الكلام مهندم وحلو جدا.......
بس اللي قبله كان كلام حضرتك برده!!!!!!!!! أخ

قلت ارد
علشان حضرتك تعرف بس اننا عايشين لسه........ومن باب الرخامة برده
https://bokra-ahla.ahlamontada.net
firing_dragon
عضو ممتاز
عضو ممتاز
firing_dragon

المساهمات : 661

عودة المشاغب ترو Empty
مُساهمةموضوع: رد: عودة المشاغب ترو   عودة المشاغب ترو Icon_minitimeالجمعة مايو 01, 2009 4:05 pm

cyclops cyclops cyclops

انا برضه قلت اما ارد خير اللهم اجعله خير.........
وبرضه من باب الرخامة...........الرخامة اوي ........زي ما سنو قالت..........هو فيه ايييييييييييييه؟؟؟؟؟؟

بس والله حلو كلامك........

tongue tongue tongue tongue

عودة المشاغب ترو
صفحة 1 من اصل 1