بكره أحلى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بكره أحلى

إلى العلم والأخلاق نسعى .......... يلا نخلي بكره أحلى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
fatota
Admin
fatota

المساهمات : 481

حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Empty
مُساهمةموضوع: حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!   حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Icon_minitimeالأحد أبريل 18, 2010 4:12 am

ازيكوا ياشباب
اخباركوا ايه ومختفين ليييييييييييييه!!!!!!!!!!

طبعا فاكرين الفكرة اللى كنا طرحناها فى ملتقى الحمعة
ولو مش فااكرينها افكركوا
قلنا اننا هنقرا كتاب حوار مع صديقى الملحد ونلخصه
وبما ان انتوا كسلانين وشكلى انا الوحيدة اللى خلته

فهبتدى الأول بس بشرط!!!!!!!!! Wink Wink

اهبتدى الموضوع بالسؤال الأول فى الكتاب وانتوا تفكروا وتردوا على من باب التسخين يعنى scratch scratch

والسؤال كما يقول الرجل الملحد:
انتم تقولون ان الله موجود ووجود الأشياء فى هذه الدنيا واتقانها يدل على وجود خالق كما تزعمون ولكن اليس من حقنا ان نسأل من خلق هذا الخالق اعتمادا على قانون السببية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ردوا عليه بقى بالمنطق يعنى مش من ايات قرانية لأن ده واحد مش مؤمن بالله اصلا فأكيد مش هيقتنع بالقران
شدوا حيلكوا ......مستنياكوا cheers
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

المساهمات : 316

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!   حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Icon_minitimeالجمعة أبريل 23, 2010 8:12 pm

الحمد لله تمام
لا عيب عليكى
تكونى الوحيدة اللى تخلصه وانا موجود
انا خلصته من يومها cheers واستنيت تفتحو محدش فتح فمشيت وقلت ارجعلكم وقت تانى
انا موافق على الشرط
ومذاكر كويس كمان
بس هاجاوب بعد الغدا عشان عصافير بطنى انتحرت من الجوع

انا حبيت بس امضى حضور واقترح ان يتعمل منتدى مخصوص لمناقشة الكتب دى
لو فيه حد ناوى يساهم يعنى Rolling Eyes ويكون فيه تعريف بالدكتور ومنهجه وكتبه
ايه راى حضرتك
وبالنسبة للقران انا عن نفسى هارد بيه واثبتلك انه احسن كتاب رد عليهم بالمنطق كمان
انتظروووووونا lol!
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!   حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Icon_minitimeالجمعة أبريل 23, 2010 11:31 pm

انا جيييييييت
اسف ع التاخير واكيد مش كنت باكل كل ده
النت كان فاصل Very Happy
انا هاجاوب اهه بس بأسلوبى لان ليا اعتراضات كتير على كلام الدكتور مش وقتها خالص
اولا برهانى لحتمية وجود اله لا تقتصر على ابداع الكون وحده
بل هو برهان من بين براهين كتيرة
ولكنى تنزلا افترض الفرض الاول
اتقان الصنعة دليل حتمى على وجود الصانع وهو لازم عقلا وقد نبه اليه القران فى غير موضع
(أم خلقوا من غير شىء أم هم الخالقون أم خلقوا السماوات والأرض بل لا يوقنون)
أفرأيتم ما تزرعون...أفرأيتم ما تمنون......أفرأيتم ما تحرثون
الكون كله يشهد بوجود خالق مدبر له
لكن سؤالك فيه مغالطة لا تصدر الا عن عقل معطل علته اتربة الوجودية
لانك تتصور خضوع الله لقوانين مخلوقاته وهو امر لا دليل عليه فكيف تفترضه وانت المولع بكل ما هو مادى
وكل شرط يذهب اليه الذاهبون لتقييد ذات الله بصفة من الصفات المعهودة لدينا فهو شرط قائم على غير اساس
انت بسؤالك هذا كمن يتصور ان كل انسان يسير بالبطارية او الزمبلك لمجرد انه رأى الالعاب التى صنعها لا تتحر الا بذلك
اراك تنكر عليه وانت قد وقع فى نفس الشرك والزمت الله بما لا يجب التزامه به من مشابهة مخلوقاته وخضوعه لقوانينهم
ولو صح هذا لانتفى عنه صفة الخلق والربوبية لانه يتأثر بقانون مخلوق ولكن الله فى تصورنا لايطرأ عليه التبديل والتغيير
لا يحتاج لاحد من خلقه ليس كمثله شىء
اذن ليس لك ان تطبق عليه قانونك
كما ان قانون السببية ليس السبب الوحيد لتؤمن فهناك فطرة الله باعماقك التى تصرخ بوجود اله
تجدها لدى قبائل البوتنتوت الضاربة فى الهمجية والتى لازال بعض افرادها يأكلون البشر
الذين يعبدون الله حسب تصورهم ويسمونه اب الاباء
من اودع فيهم وجوب وجود الاله؟؟
الم تقرأ قول هيردوت الذى قال وجدت مدنا بلا حصون وبلا اسوار لكنى لم اجد ابدا مدنا بلا معابد
من اودع فى الانسان الحاجة الى معبود
اليس احساس الانسان بالنقص دليلا على وجود الكامل ام يقل نيوتن ان وجود النقص فى العالم لا ينفى وجود الصانع الحكيم بل وجود الصانع الحكيم يقتضى ان يكون العالم مخلوقا لا يبلغ الكمال كله ويفتقر الى موجده على الدوام....اليس هذا ما نشعر به جميعا
ومن احق بالعبادة من ذلك الكامل؟
انا اعجب من اصرارك على الكفر بحجة انك مادى لا تؤمن الا بالمحسوس وانت كاذب فى هذا
والا لماذا تؤمن بالكهرباء ولم ترها قط ولا تشعر الا باثرها؟اذلك الاثر اوضح من الكون السيح
وتؤمن بالعقل وتقدسه مع انك لم تشاهد عقلا طيلة حياتك
ان كانط يؤكد ان العقل قاصر الادراك عاجز عن اثبات وجود الله ويجعل الضمير هو سبب ايمانه
ويوافقه هيوم فى اعتبار الضمير وسيلة الايمان
وكلامهما بالطبع صحيح ولكنه يحتاج مزيدا من البسط فالله لا يعرف بالعقل وحده ابدا اذ يعرف بالشرائع والرسل والرسالات التى تأتى لتغذى بذرة الايمان (الضمير او الفطرة) والعقل وسيلة ساعدة وليس الاصل
اسمعك الان تقول اذن الصحيح لا اثبات ولا نفى معتمدا على ان الله فوق ادراك البشر وانه مطلق الكمال
وكلامك فاسد ظاهر البطلان لانك تجعل كمال الله سببا لعدم عبادته وترفض عبادات الوثنيين لان معبوداتهم ناقصة غير كاملة
وهنا احب ان اذكرك بقول هيوم ان الاسباب التى تشكك الفيلسوف فى الدين هى ذاتها اسباب المتدين التى تعينه على الايمان
وتعال اناقشك طالما اقتنعت بوجود الكامل
يقول العقاد الكائن الاكمل لن يكون مجردا من الذات ولن يتخيله العقل عقلا مجردا من الذاتية فالعقل يعقل وجوده لا محالة ومتى عقل وجوده فهو ذات اما العقل الذى لا يعقل وجوده فهو ضرب من العى والاحالة وتسميته بغير هذا الاسم تلفيق يحار فيه التعبير
فاذا كان قوة مادية فلا معنى لفرضها بمعزل عن قوى الكون واذا كان قوة عقلية فلن تكون القوة العاقلة فى غير ذات
true man
عضو ممتاز
عضو ممتاز
true man

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!   حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Icon_minitimeالجمعة أبريل 23, 2010 11:34 pm

بعد ما الملحد دماغه لفت واقتنع الحمد لله
اسال انا بما ان عليا الدور
هل الله شرير لانه خلق الشر؟؟-تعالى الله عن ذلك علوا كبيرا
Snow_white
Admin
Snow_white

المساهمات : 764

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!   حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Icon_minitimeالأحد أبريل 25, 2010 12:30 am

أحب اسجل اعجابي بفكرة الموضوع

Very Happy جميل جدا يا فطوطة .....محاولة جيده انك تصحي الفكرة اللي نامت وحلوة أوي موضوع الأسئلة ده

جزاكي الله خيرا

ده حاجه طياري كده بس عقبال ماأركز وأفوق Shocked
علشان أقرأ المكتوب و أكتب اللي مش مكتوب

come soon
https://bokra-ahla.ahlamontada.net
fatota
Admin
fatota

المساهمات : 481

مُساهمةموضوع: رد: حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!   حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!! Icon_minitimeالسبت مايو 15, 2010 5:15 am

الموضوع نام وقام وناااااااااااااااام تانى
انا بقترح انه يفضل نايم لغاية لما نفوق
لأنى بصراحة مش فيا دماغ لموضوع كبير كدة
وهياخد وقت
وربنا معانا ويوفقنا
ودعواتكوا بقى لأن الموضوع طلع كبييييييييييييييييييييييييير
ربنا يستر

حوار مع صديقى الملحد!!!!!!!!
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-