بكره أحلى
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

بكره أحلى

إلى العلم والأخلاق نسعى .......... يلا نخلي بكره أحلى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

امتحان ال ENT الراوند التانى

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
hend
عضو جيد جدا
عضو جيد جدا
hend

المساهمات : 64

امتحان ال ENT  الراوند التانى Empty
مُساهمةموضوع: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 1:25 am

[center]بسم الله الرحمن الرحيم
هاااااااااااااى يا شباب I love you ايه اخر اخباركو؟ يارب تكونو بخير Laughing واجازة سعيدة Basketball
انا خلصت ENTالحمد لله وده الامتحان اللى امتحناه يوم الاربع 21يناير

Answer the following questions
A 54 year old man presented with hoarseness of voice for the last 3 weeks. the condition was stationary inspite of medical treatment. Indirect laryngoscopy revealed a paralysed left vocal cord.
The remainder of otolaryngological examination was normal
He gave no history of trauma nor operation prior to the onset of hoarseness

a- How dose a paralsed cord appear on examination? the answer should include that its shortened immobile cord (2marks)
b-what are the possible causes in this particular case? it could be idiopathic or left apical bronchogenic carcinoma or thyroid cancer (4 marks)
c-How to know the definite cause? _investigations (4 marks)

Enumerate causes of dysphagia. (5 marks)
Causes and medical treatment of vertigo . (5 marks)
MCQ (10 MARKS)
لى فكرة اجابة ال CASEدى مجرد تخمين منى وياريت تسالوا حد فى القسم عن حلها اوك؟
سلام و GOOD LUCK لكل اللى عندهم ENT
slam شكرا
firing_dragon
عضو ممتاز
عضو ممتاز
firing_dragon

المساهمات : 661

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 1:49 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا مبروك عليكم امتحان الرواند السهل ده (انا كنت اول راوند)
بصراحة وعلي اللي انا فاكره
ان المطلوب هو ( تكتبي كل causes
اللي انتي تعرفيها مش بس tumour
كمان احنا بنعرف ب حاجتين هما

investigations and clinicle picture
signs mainly
انتم اكيد شفتم الامتحان بتاعنا برضه كان سهل كده الحمد لله
hend
عضو جيد جدا
عضو جيد جدا
hend

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 2:30 am

hiiiiiiiiiiiiiiiiiii shokran 3al rad bs el emt7an mosh sahl wala 7aga l2n el caes mosh yenf3 tekteb all cause as he said in this particular case and the case had no trauma nor operation also all his ENT was normal
but the rest was acceptable
firing_dragon
عضو ممتاز
عضو ممتاز
firing_dragon

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 2:39 am

No no no hend
As you wrote he said (what are the possible causes in this particular case)
So he said are and as you said no any manifestations found
So you need to write all causes
Or tell me why you suggested that was only tumour not inflammatory cause or vascular?????
And please if you have an accurate answer please tell me with more details and why???
thanks
hend
عضو جيد جدا
عضو جيد جدا
hend

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالخميس يناير 29, 2009 7:22 pm

Smile hiiiiiiiiiii Smile
as u know causes of unilateral vocal cord paralysis the most common is thyroidectomy but no history of operation so exclude this
second there is no general manifestations of acute inflammation _ fever, headache, malaise_ so exclude it also the onset is 3 wks so no chronic inflammation.
i wrote idiopathic as 25% of cases are idiopathic but he said causes this means more than 1 so i suugested either left apical bronchogenic ca compressing nerve or thyroid ca and in cancer pt don't complain untill tumor is spreading or sending metastasis so he could have cancer in primary stage not complicated yet except forcompressing nerve
as i said befor it's only an assumption from me
fatota
Admin
fatota

المساهمات : 481

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالجمعة يناير 30, 2009 6:31 am

ايه الشغل الجامد ده يا هند جزاك الله خيرا شكرا
ان بصراحة مش فاكرة حاجة من e.n.t
بس فعلا كل اصحابى قالوا ان الإمتحان كان رخم الحمد لله احنا فلتنا لأن امتحانا كان سهل زى ما د/ firing قال المهم تكونى جاوبتى كويس
هم الدكاترة بيفوقوا فى الرواندات التانية احنا امتحان الشرعى بتاعنا كان طوووووووووووووووووووويل
عموما انت شجعتينا وهنحاول نرفع امتحان الشرعى و e.n.t بتوعنا ربنا يسهل
hend
عضو جيد جدا
عضو جيد جدا
hend

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالسبت يناير 31, 2009 12:26 am

السلام عليكم هااااااااااااااااااااااااى عليكم كلم
العفو يا فطوطة ده اقل واجب اعمله
وزى ما قلتى الراوند التانى امتحانه مكنش اوى يعنى عندنا زى ما شوفتى كده والشرعى سمعت ان الامتحان كان عايز كتابة كتيييييييييييير وال mcqكان صعب شوية
وربنا يوفق الجميع وانا الحمد لله حليت كويس وربنا يرزقنى بدكتور كويس يصحح الورقة
سلااااااااااااااااااااااااااااام slam
firing_dragon
عضو ممتاز
عضو ممتاز
firing_dragon

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالسبت يناير 31, 2009 12:43 am

اولا انا بعتذر ان قلت علي امتحانكم سهل وهو صعب انا ما شفتش غير اللي انتي كتباه يا هند
هي الفكرة كلها في ايه؟ ان احنا لازم نشد حيل بعض ما ينفعش نقعد نقول ده صعب وده لا لان كله مهم في الاخر
بس علي فكرة انا لما قلت سهل كنت اقصد ان (علي ايامنا )
كان فيه دكتور (مش فاكر اسمه) بيدخل يوم الثلاثاء في وحدة د. عصام عبد النبي وقالنا علي الحاجات اللي كان بيحبها د.عصام
ووالله ده حصل وكان من ضمنهم dysphagia and manifestations of ear diseases
وخصوصا vertigo
وده بجد مش هزار
اما بالنسبة لل case
فاكيد كنا هنحل زيك (انا معاكي انها غلسة بس برضه بتتحل)انتي اكيد عدي عليكم حاجات ما كانتش بتتحل خالص
وللي عايز يفتكر اقوله(فسيولوجي 2-شوية من فارما-الخ....)
وربنا يعيننا جميعا
hend
عضو جيد جدا
عضو جيد جدا
hend

مُساهمةموضوع: رد: امتحان ال ENT الراوند التانى   امتحان ال ENT  الراوند التانى Icon_minitimeالجمعة فبراير 06, 2009 1:50 am

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هااااااااااااااااااااااااى
ولا اعتذار ولا حاجة الامتحان غلس بس مش مستحيل
انا اعتراضى عليه هو ان فيه حاجات فى ال ENTاهم بكتير وكان المفروض نتسال عنها لانهم دايما بيقولوا common things are common
عشان كده كلنا ركزنا على الحالات اللى كنا بنشوفها فى العيادة زىotitis media والحاحالات اللى common
حتى symptomatology مثلا اهم حاجة ركزنا عليها deafnessلان اى حد بيشتكى من ودانه اول حاجة يقولها سمعى قل
بس هى دى وجهة نظرى عن الامتحان
وسلااااااااااااااااااااااااام

امتحان ال ENT الراوند التانى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-